img
1ST

housing - small-apt

  • architect
  • ,
Project description

The project attempts to implement at most the requirements of the client, a young family with two children who needs to have two rooms for the children and three bathrooms. The idea is to arrange the living area facing on Via Panisperna, historical heart of Rione Monti in Rome, demolishing the wall which divides the two rooms and thinking about a structural support with a plasterboard covered beam which hides a light line; in all probability it will be a matter of sustaining partitioning which can be removed with some structural expedients.
The living area is a unique big room, with a lowered part along the kitchen wall unit in order to recess it as much as possible and to make it as less evident as possible. A big wall of the living room has been thought as equipped with low and hanging cabinets which exalt the high ceilings of the house. A big sofa with soft shapes and a chaise along with the kitchen island become the main furniture of the living.
The entrance, which can be used as a small office too, is characterized by the presence of a lifted up platform leading to the bedrooms; as it is necessary for the facilities installation for the new bathrooms, it also become an architectonical element which can be used to seat down and relax, just equipping it with some cushions.
The platform has been thought in grey concrete microtopping which pulls close well with the rest light oak wood flooring and creates a contemporary but, at the same time, warm and cozy effect.
The whole lifted up platform area presents also a lowered false ceiling in order to differentiate the facilities areas to the main ones and create a compressed spaces game which exalts further the height of the apartment in the main rooms.
The bedrooms of the kids has been projected with big sliding doors which can be kept open and create a big playground or a continuum between the two rooms.


ITALIANO
Il progetto cerca di recepire al massimo le esigenze della committenza, una giovane famiglia con due figli e la necessità di avere due camere per bambini e tre bagni. Si è pensato di disporre la zona giorno nell’affaccio principale su Via Panisperna, cuore storico del Rione Monti a Roma, demolendo il muro di divisione tra le due stanze e pensando ad un rinforzo strutturale con una trave rivestita da un cartongesso che nasconde una linea di luce; con probabilità si tratterà di tramezzature collaboranti che possono essere rimosse con degli accorgimenti strutturali.
La zona living è un’ unica grande stanza, con una parte ribassata lungo la parete attrezzata della cucina per incassarla il più possibile e renderla il meno evidente possibile. Una grande parete del living è stata pensata attrezzata con mobili bassi e mobili sospesi che esaltano la grande altezza della casa. Un grande divano con forme morbide e penisola diventano insieme all’isola della cucina i principali arredi del living.
L’ingresso, che può essere usato come studiolo, è caratterizzato dalla presenza della pedana rialzata che conduce alla zona notte; necessaria per il passaggio impiantistico dei nuovi bagni, essa diventa anche un elemento architettonico e di arredo dove potersi sedere o rilassare attrezzandola con cuscini.
La pedana è stata pensata in microtopping di cemento in colore grigio caldo che si accosta bene con il resto del pavimento in parquet di rovere chiaro creando un effetto contemporaneo ma allo stesso tempo caldo e accogliente.
Tutta la zona rialzata della pedana presenta anche un controsoffitto riabbassato in modo da differenziare le aree di servizio da quelle principali e creare un gioco di spazi più compressi che esaltano ulteriormente l’altezza dell’appartamento nelle stanze principali.
La zona notte dei ragazzi è stata progettata con delle grandi porte scorrevoli che possono essere tenute aperte e creare un grande spazio giochi e uno spazio continuo tra le due camere.

Read More