Home / Browse contests / / Alessandro Rizzo
img
3ST

housing - small-apt

Alessandro Rizzo

  • architect
  • San Polo di Torrile, Italy
Project description

ENGLISH

The goal of the project is to develop a modern intervention complying with the characteristics of a typical 50's building.
In this sense, the hypothesized interventions are minimal: the demolition of a few interior partitions make possible to increase the communication between living/dining room and kitchen. In this way all rooms are joined and the space became more fluid.
The demolished walls are replaced with large mobile panels. Between living room and kitchen this panels are in wood and between the kitchen and entrance are in frosted glass. In this way is possible to separate the rooms in case of need as well. They are two fireplaces, one in steel in the dining room with modern lines but that reflect the pattern of classic fireplaces, while the other contemporary glass-fronted fireplace becomes a filter between living room and kitchen.
Original curved ceilings are maintained. The wooden flooring of the living room and the dining room and marble flooring in the entrance as well. For kitchen flooring I suggest two options: the first one where actual floor is replaced with a parquet flooring that recovers the style of living room and the second one with original mosaic floor. Some burnished steel inserts characterize the fireplace area.

ITALIANO

L’obiettivo principale del progetto è quello di sviluppare un intervento in chiave moderna rispettando le caratteristiche di un tipico edificio anni ’50.
In questo senso gli interventi ipotizzati sono minimi: con la demolizione di poche partizioni interne si vuole aumentare la comunicazione tra soggiorno/sala da pranzo e cucina, creare uno spazio più fluido e mettendo così in comunicazione tutti i locali.
Le pareti demolite vengono sostituite con grandi pannellature mobili che tra soggiorno e cucina sono in legno e tra cucina e ingresso sono in vetro acidato. Così facendo si mantiene la possibilità di separare le stanze in caso di necessità. Vengono realizzati due camini, uno in acciaio nella sala da pranzo con linee moderna ma che riprendono lo schema dei camini classici, mentre l’altro camino contemporaneo vetrato diviene un elemento di filtro tra soggiorno e cucina.
I soffitti a gola vengono mantenuti, così come la pavimentazione in legno del soggiorno e della sala da pranzo e la pavimentazione in marmo dell’ingresso. Per la pavimentazione della cucina si suggeriscono due ipotesi: in un caso viene sostituita con una pavimentazione in parquet che riprenda lo stile del soggiorno e nell’altro viene mantenuto il mosaico. Alcuni inserti in acciaio brunito caratterizzano la zona dei camini.

Read More